Thursday 9 May 2013

Ahli Fisioterapi

Assalamualaikum dan selamat datang ke blog Home Physiotherapy Services. Nama saya Mohd. Ihtisyam Bin Hj. Abd. Zateh dan merupakan graduan Diploma Fisioterapi dari  Masterskill Global College Kota Kinabalu, Sabah. Sebelum itu, bagi yang belum berapa mengenali bidang Fisioterapi, saya akan terangkan secara ringkas dan pada tentang Fisioterapi dan perkhidmatan rawatan yang diberilan oleh Ahli Fisioterapi.


Ahli Fisioterapi ertinya seseorang yang dilatih dan berdaftar sebagai Ahli Fisioterapi untuk mempromosi kesihatan fizikal, dan menganalisa, membentuk diagnosa Fisioterapi dan memperakui, serta menjalankan rawatan Fisioterapi untuk memulih atau memulih semula sebarang kondisi fizikal dan ketidakupayaan bagi mengembalikan atau memudahkan pergerakan dan keupayaan fungsi optimum. 
(AHP Bill)

 Physiotherapist means an individual who is trained and registered as a physiotherapist to promote physical health, and to analyze, make physiotherapy diagnosis for and certify, carry out physiotherapy treatment to habilitate or rehabilitate any form of physical condition and disabilities in order to restore or facilitate optimum movement and functional abilities.                                         
                                                                                                                                (AHP Bill) 

Antara peranan dan tanggungjawab Ahli Fisioterapi ialah :
1). Melakukan Penilaian Fisioterapi ( Physiotherapy Assessment)
2). Merangka Program Pelan Rawatan ( Plan Treatment Programme )
3). Melakukan Rawatan ( Perform Treatment )
4). Menyediakan pendidikan pesakit dan penjaga (Provide patient and caregiver's education)

Sekian...jumpa lagi...




No comments:

Post a Comment